Opgeven kan via dit formulier

02 mei 2018
mei 2, 2018

Nieuwe training Game Changer

0 reacties

We hebben de afgelopen maanden weer met verschillende teams het bordspel ‘Op weg naar je doelen’ gespeeld en worden telkens zo enthousiast van deze zelf-ontwikkelde methodiek, dat we die heel graag met jullie willen delen. 

Hoe werkt het?

Het team dat zich verder wil ontwikkelen, speelt het bordspel en de trainer observeert wat er gebeurt. Gedurende het spel komt het team in verschillende soorten situaties waarin je hun dynamiek en beslissingspatronen ziet veranderen.

Omdat het een spel is, en ze tegen een gezamenlijke ‘vijand’ spelen, komt hun werkelijke gedrag snel boven.

Na het spel kan de trainer aan de hand van objectieve observaties het team als het ware een spiegel voorhouden. Hoe gaat het team met tegenslag om? Hoe communiceren ze met elkaar? Hoe veranderen de communicatiepatronen afhankelijk van verschillende soorten situaties?

Enorm veel en belangrijke informatie waar de trainer met het team vervolgens mee aan de slag kan.

Reacties vanuit het veld:

“Ik was bang dat er opnieuw alleen maar zou gezegd worden dat we zo’n fantastisch team zijn. Wat ben ik blij dat er nu ook punten naar boven komen waar we mee aan de slag kunnen.”

“We volgen al anderhalf jaar verschillende trainingen om onze samenwerking te verbeteren en nu is er mij (teamleider) eindelijk duidelijk waar we aan kunnen werken”

“Ik had er op voorhand niet heel veel zin in, want ik hou eigenlijk niet van spelletjes spelen, maar dit was echt heel waardevol.”

De training bestaat uit één hele dag en twee halve dagen. Na de training kan je:

  • zelf het spel uitleggen aan je deelnemers
  • tijdens het spel alle mogelijke vragen beantwoorden
  • de verschillende situaties herkennen die in het spel opgebouwd zijn
  • observeren wat er tijdens het spel duidelijk wordt
  • observaties terugkoppelen op een manier dat ze het meeste impact hebben
  • het spel zelf volledig inzetten als los onderdeel of als onderdeel van een groter ontwikkelingstraject

Data van de eerstvolgende training zijn:

donderdag 13 september (hele dag), dinsdag 2 oktober (ochtend) en dinsdag 9 oktober (ochtend)

(Tussen 13 september en 2 oktober zal je gevraagd worden om het spel al een keer te spelen met een testgroep)

Voor 945 Euro (excl btw) krijg je:

  • de volledig verzorgde training van 1 dag inclusief lunch
  • de volledig verzorgde opvolgtraining van twee halve dagen
  • je eigen exemplaar van het bordspel (doos, borden, spelfiguren, kaarten en handleiding)
  • certificaat van “Game Changer” waarbij je inzetbaar bent als er een vraag voor het bordspel bij ons binnenkomt

Wat is de impact van het vergroten van je emotionele intelligentie?

Lees hier een onderzoek uit 2014 dat onderzoekt wat de impact is van cognitieve, sociale en emotionele intelligentie op carrière tevredenheid, succes en levenstevredenheid: impact van emotionele intelligentie  (spoiler: emotionele intelligentie beïnvloedt zowel tevredenheid als succes)

Wil jij werken aan het vergroten van je emotionele intelligentie? Of wil je dit samen met je team doen?

In Ouwehands Dierenpark geven we een training waarbij we starten met uitleg over emotionele intelligentie. Wat is het en waarvoor is het voor ons van belang? Vervolgens gaan we aan de hand van oefeningen onze eigen emotionele intelligentie verhogen. Waarom in Ouwehands Dierenpark? Dan kunnen we meteen even kijken wat we kunnen leren van de zoogdieren met de grootste emotionele intelligentie, namelijk de olifanten. Neem contact op voor meer info info@omgadvies.nl of 0639 490 920.

 

 

De Universiteit Twente wil op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten de effectiviteit van enkele geluksoefeningen uittesten onder een grote steekproef uit de Nederlandse bevolking. De geluksoefeningen die in dit onderzoek onderzocht worden zijn bedoeld om mensen te helpen om een plezierig, betrokken en betekenisvol leven te leiden. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen of het uitvoeren van deze oefeningen kan helpen bij het vergroten van duurzaam geluk en welbevinden.

U kunt meedoen aan het onderzoek als u 18 jaar of ouder bent, een goede internetverbinding heeft,  beschikt over een e-mailadres en in de periode tussen 16-09-2017 en 19-11-2017 niet meer dan vier aaneengesloten dagen op vakantie zijn. Het onderzoek is bedoeld voor mensen die een verminderd welzijn of geluk ervaren. U heeft behoefte aan ondersteuning bij het vergroten van plezier en betekenis in uw leven en bij de ontwikkeling van duurzaam geluk.

U mag lichte klachten ervaren, zoals somberheid of slaapproblemen. U mag geen ernstige psychische klachten hebben of voor de somberheidsklachten medicatie gebruiken.

Ga naar https://www.utwente.nl/nl/bms/geluksoefeningen/ om u aan te melden.

11 jul 2017
juli 11, 2017

Leerkrachten bedankt!

0 reacties

Dat leerkrachten de dag van vandaag onder grote druk moeten werken daar zijn we het over eens. Natuurlijk denken we allemaal stiekem: maar ze hebben wel héél veel vakantie (en daar zijn we allemaal wel een beetje jaloers op). Tegelijkertijd zouden we niet met ze willen ruilen. Ik in ieder geval niet. Kinderen die alsmaar mondiger en soms zelfs gewelddadiger worden. Ouders die verwachten dat je hun kinderen voor ze opvoedt, en tegelijkertijd boos in de klas staan als je hun kind op iets hebt aangesproken.

Ik zie op de scholen van mijn kinderen dat de leerkrachten onder grote druk staan. Ik zie dat ze, om hun werk écht goed te doen, te weinig tijd en steun krijgen. En tegelijkertijd zie ik een grote betrokkenheid en motivatie bij deze leerkrachten. En dat vinden wij normaal. Als ik daar echter goed over ga nadenken dan ben ik toch stiekem (want mogen we dat hardop zeggen over leerkrachten?) zwaar onder de indruk. Als arbeidspsycholoog vind ik dat dan interessant om daar even dieper in te duiken. En dan kom ik dit onderzoek over zelfdeterminatietheorie bij leerkrachten door Meulenbeek tegen van de universiteit van Twente. De zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan helpt ons in veel gevallen begrijpen waarom mensen wel of niet intrinsiek gemotiveerd zijn. In het kort, deze theorie geeft aan dat het gevoel van verbondenheid, autonomie en competentie psychologische basisbehoeftes zijn die belangrijk zijn voor psychologische groei en welzijn, en bovendien een voorwaarde zijn voor intrinsieke motivatie.

Er is meer onderzoek nodig om dit volledig te kunnen onderbouwen, zo besluit ook Eva Meulenbeek in haar artikel. Maar laat ik aan het einde van dit schooljaar het moment aangrijpen om onze leerkrachten te bedanken voor hun (al dan niet intrinsieke) motivatie het afgelopen jaar! En een oproep aan de directie, het bestuur, de overheid, om vooral te blijven investeren in het welzijn en de psychologische groei van de mensen die onze kinderen mee voorbereiden voor de toekomst. De zelfdeterminatietheorie kan jullie alvast helpen richting geven hoe je dat kan doen.