Ongeschreven regels binnen organisaties? “Oh die hebben wij niet”, hoor ik menigeen zeggen.

Toch schrijft Dr. Morgan Scott van één van de bekendste consultingbureaus ter wereld, Arthur D Little Inc, er een heel boek over. Volgens Dr. Morgan Scott zijn ongeschreven regels de regels die iedereen kent en volgt, maar niemand benoemt. Omdat ze bestaan, maar niet gedeeld worden, wordt er meewarig naar de nieuweling gekeken. Die waarschijnlijk nog niet ‘snapt’ dat er vóór 10u bij ons op kantoor geen luidruchtige telefoontjes worden gepleegd.

En naast dat ze in de praktijk veelvuldig door Dr. Morgan-Scott en collega’s boven tafel gehaald en gebruikt zijn in verandertrajecten, heeft ook Dr. J. Boudewijns in Nederland wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het bestaan ervan en de invloed ervan op organisaties. Dr. Boudewijns breidde de methodiek uit zodat hij niet enkel wetenschappelijk onderbouwd is maar ook op een relatief eenvoudige manier kan toegepast worden door practitioners in het bedrijfsleven. Door het in kaart brengen van de ongeschreven regels, ontstaat er een beter begrip van onderliggende mechanismes die verandering moeilijk of soms zelfs onmogelijk maken.

Denk jij ook dat er geen ongeschreven regels zijn binnen jouw organisatie, maar lukt het toch maar niet om die cultuurverandering erdoorheen te krijgen? Door het feit dat ze ‘ongeschreven’ zijn, zijn ze soms best lastig boven tafel te brengen, maar dat kan juist die game-changer zijn die jouw organisatie nodig heeft!

 

 

One Response to Ongeschreven regels binnen organisaties
  1. Everyone loves it when people get together and share opinions. Great site, keep it up!|


[begin]

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *