Gefeliciteerd! Het ergste van de crisis is achter de rug en u en uw organisatie zijn overeind blijven staan. De economie begint weer aan te trekken en dat beginnen we stilaan in de meeste branches te merken.

Hoe zorgt u nu dat u daarin wel mee voorop gaat lopen? Dat u alle kennis en kunde van nu weet in te zetten om niet achterop te raken?

Er zijn ontzettend veel nieuwe ontwikkelingen, waardoor we niet meer verder kunnen op de oude manier. Het tijdperk van koning leeuw is voorbij. Stap met ons mee in het tijdperk van de olifant!

Wij bieden u in een één-dags-training de kennis en ervaring om die mindshift te gaan maken en vervolgens zelf in je organisatie dingen aan te pakken.

Het programma ziet er ongeveer als volgt uit:

09.15 uur Ontvangst met koffie en thee
09.30 uur Rondleiding Ouwehands Dierenpark
10.00 uur We starten meteen met een belevingsoefening zodat u zelf beeld en gevoel krijgt bij de nieuwe wetenschappelijke inzichten die we u vervolgens aanbieden. We gaan spelend leren en met elkaar aan de slag. Ook komt de olifantentrainer ons iets vertellen over hoe dat bij de olifanten werkt.

12.00 uur Lunch
13.00 uur Olifanten trainen. Het doel van het gebruik van de olifant is om de ervaring te versterken. De training werkt door het gebruik van de olifanten als flitslichtherinnering. (Dat is een proces in onze hersenen die er bijvoorbeeld ook voor verantwoordelijk is dat we allemaal nog weten waar we waren tot Pim Fortuyn vermoord werd.)
15.00 uur Terugblik op de olifantentraining. Aan de hand van reflectie versterken we het leermoment.
15.30 uur Toepassing van deze kennis en ervaring in de praktijk. Wederom gebruiken we een combinatie van de nieuwste inzichten om alles wat we geleerd hebben te gaan toepassen op ieders eigen dagelijkse uitdagingen.
17.00 uur Afronding
Locatie Ouwehands Dierenpark
Grebbeweg 111, 3911 AV Rhenen

Trainers Lies Wouters, Arbeids- en organisatiepsycholoog i.o., trainster en levensgenieter
Marion Riteco, Bedrijfskundige & trainer Mindfulness, Positieve Psychologie.
Con Mul, Head keeper Elephant department

De training wordt aangeboden voor groepen tot 12 deelnemers.
Bij 10 deelnemers betaalt u 389 Euro per persoon.
Bij kleinere of grotere groepen kunt u contact met ons opnemen voor een op maat gemaakte offerte.

Inclusief:
• Training

• Ontmoeting met de Afrikaanse olifanten

• Olifantentraining

• Lunch

• Koffie/thee met versnapering

IMG_0003In 2012 schreef psychiater Joel Schwartz, MD, er al een artikel over in een Amerikaans medisch tijdschrift. Het olifant-gebaseerde medicijn, noemde hij het. In de geneeskunde wordt 70% van de fouten geweten aan communicatie. Schwartz vraagt ons het volgende te overwegen: Als olifanten onze mentors waren, waren onze capaciteiten veel verder ontwikkeld. Olifanten zijn bekend om hun geheugen, hun intelligentie, hun social skills en hun gevoel voor familie en gemeenschap. “Elephants know how to relate”, aldus Schwartz.

Dat we van dieren kunnen leren, dat wordt steeds duidelijker. Het dierlijke brein gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek naar menselijk gedrag daar kijken we niet van op. Sterker nog, we onderzochten al het dierlijke brein, voordat we het menselijke brein ooit van dichtbij bekeken. Maar recenter is de ontwikkeling dat we nu begrijpen dat dieren ons ook kunnen helpen in onze ontwikkeling. Zo worden al enige tijd honden, paarden en ook dolfijnen ingezet omdat ze ons bij uitstek kunnen helpen een stap verder te ontwikkelen dan kan door enkel menselijke hulp.

Recent microscopisch onderzoek (2013) geeft aan dat olifanten een grotere hoeveelheid hebben van een meer complex georganiseerde cerebellar cortex. Ook geeft een architectonische studie van het brein van olifanten aan dat zij unieke features hebben die correleren om gespecialiseerd gedrag te controleren. Met andere woorden, Joel Schwartz was zo gek nog niet.

In een nieuw ontwikkelde training gebruiken wij de allernieuwste inzichten uit hersenonderzoek, zowel als psychologisch onderzoek naar de effecten daarvan binnen organisaties, om u en uw medewerkers te helpen die extra stap te maken in hun ontwikkeling. Klik hier voor meer informatie.

Regelmatig zit ik met leidinggevenden in een training of gesprek en praten we over feedback. Jarenlang is ons aangeleerd op een ‘constructieve’ manier feedback te geven, want dat werkt beter. Op een constructieve manier feedback wordt ook vaak vertaald als: op een vriendelijke manier zeggen wat iemand niet goed doet.

Wie heeft als leidinggevende in de voorbije tien jaar niet minstens één keer een 360 graden feedbackformulier ingevuld en laten invullen? Recente nieuwe inzichten in de werking van ons brein laten echter zien dat deze instrumenten voor een deel op foutieve aannames berusten, waardoor ze niet de beoogde groei en verbetering stimuleren, en zelfs een averechts effect kunnen hebben. Kunnen we dus niet beter inzoomen op de kwaliteiten die mensen wél hebben?

Nieuwe visie op feedback
Een van de onderzoeken die laten zien dat traditionele feedbackmethoden misschien wel eens niet zo goed hun werk zouden kunnen doen als tot nu toe werd aangenomen is Turn the 360 around, dat in 2010 werd gepubliceerd door de wetenschappers Phil Dixon, David Rock en Keven Oschner. Ze lieten daarin zien dat traditionele feedbackinterventies onder meer de status en een bepaalde zekerheid bedreigen. Je bent immers als gevolg van je gedrag op een bepaalde positie terechtgekomen en wordt vervolgens op datzelfde gedrag aangesproken. Ook staat je autonomie onder druk en worden je relaties bedreigd: vrienden waarvan je feedback ontvangt kunnen in vijanden veranderen doordat ze je becommentariëren. Ten slotte wordt ook de redelijkheid bedreigd: ‘waarom moet ik in de schijnwerpers staan?’, kan iemand zich afvragen als hij feedback krijgt.

Dat heeft te maken met de dominantie van ons limbische systeem, het meest primitieve deel van ons brein. Dit deel van je brein wil zo min mogelijk angst en zoveel mogelijk genot ervaren. Bij gevaar of bedreiging reageert je brein direct door stresshormonen te produceren die je minder alert en actief maken. Dat kan dus ook zo zijn als je negatieve feedback krijgt. Die hormonen hebben invloed op je gedrag: ze maken je minder efficiënt, waardoor je je minder goed kunt concentreren en slecht(er) nieuwe informatie tot je kunt nemen. Een negatief commentaar op je gedrag beklijft dus ook slechter. Ander onderzoek, van Naomi Eisenberger aan UCLA, laat zien dat negatieve feedback hetzelfde doet met je hersenen als fysieke pijn. Het levert stress op.

Wanneer het bedreigende gevoel eenmaal is aangewakkerd, is het niet zo snel meer tot rust te brengen. Het belemmert mensen om creatief te zijn, om samen te werken en om afgewogen beslissingen te nemen.

En ook dat is weer te verklaren: meer dan 90 procent van ons gedrag wordt gedreven door het onderbewustzijn, waardoor wij niet in staat zijn om bewust aan te geven wat de achterliggende reden voor ons gedrag is. Wanneer we op basis van feedback dus aangeven zaken anders aan te pakken bestaat er een zeer grote kans dat we dit in de praktijk niet echt gaan doen. De feedback levert dus niet op wat het had beoogd. In het Tijdschrift voor positieve psychologie legt Muriel Schrikkema ons uit waarom:

Nieuwe neurale verbindingen
Mensen complimenteren werkt totaal anders. De hersenen pakken dat positief op, zo liet de Japanse onderzoeker Dr. Norihiro Sadato zien in een experiment. Wanneer je mensen een complimentje geeft wordt dopamine aangemaakt, bijkomend effect daarvan is dat ze vervolgens ook beter gaan presteren. Complimenten geven lijkt dan ook dé manier om mensen te laten groeien en nieuwe vaardigheden aan het leren.

George Kohlrieser, klinisch psycholoog en professor aan de IMD Business School verwoordde het als volgt: “De centrale gedachte is dat mensen een veilige basis nodig hebben om de defensieve natuur van ons brein uit te schakelen. Zodat we ons niet laten leiden door angsten en bedreigingen, maar ons laten inspireren door kansen en mogelijkheden.”

Hoe nu verder?

Best lastig, want bespreken wat niet goed gaat zit nu eenmaal in ons systeem. Toch is dat enkel een kwestie van trainen. Eens de stap is gezet naar het inzicht dat de feedback niet werkt, kan er geoefend worden met nieuw gedrag. Het is net als fietsen. Als je maar vaak genoeg oefent, wordt het automatisch gedrag. Hulp bij nodig? Of een instrument nodig om je 360 graden feedbackformulier te vervangen? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

CONGRES TOP NH was een groot succes!

TOPNH15-158Vrijdag 20 november 2015 vond het eerste congres TOP Noord-Holland plaats in het gemeentehuis van Hollands Kroon. Zo’n 150 bezoekers waren aanwezig die een, voor Noord-Hollandse begrippen, uniek programma voorgeschoteld kregen. De TOP kwam naar de kop.

Lies Wouters van OMG Advies en Gerda Venema van Trans4mate organiseerden het congres. Zij vonden sprekers van diverse toonaangevende bedrijven bereid om naar de kop van Noord-Holland te komen om te vertellen over ‘Toekomstgericht ondernemen’. Thema’s als soft skills for tough guys, veerkracht, het nieuwe werken, samenwerken aan ambities voor de regio en de medewerker 4.0 kwamen voorbij.

TOPNH15-291Politiek, bedrijfsleven en onderwijs kwamen bij elkaar. Ybeltje Berckmoes opende het congres. Zij woont in Julianadorp en is daarmee het enige Tweede Kamerlid uit de Noordkop. Daarna volgden sprekers als Rijkwessel de Valk van Shell, Marcel Timmer van Microsoft, Anja van der Horst van de gemeente Hollands Kroon, Willem de Vries (Regius College) en de wethouders Theo Meskers, Edwin krijns en Jelle Beemsterboer van Hollands Kroon, Den Helder en Schagen.

Leerlingen van het RSG Wiringherlant en het Regius College Schagen hebben ervaring opgedaan met de organisatie van zo’n groot congres, door te helpen bij de catering, als gastvrouw of -heer en het parkeren. Op deze manier konden de aanwezige ondernemers en werkgevers meteen kennismaken met misschien wel hun toekomstige werknemer.

Veel regionale bedrijven werkten samen met de organisatie om dit evenement tot stand te brengen. Lies Wouters en Gerda Venema kijken tevreden terug op een succesvol congres en kondigden meteen aan dat TOP Noord-Holland ook in 2016 op het programma staat.

Foto’s van de dag zijn terug te vinden op de Facebookpagina

 

 

 

 

 

 

26 okt 2015
oktober 26, 2015

Wat kan jij leren van een olifant?

0 reacties

Met heel veel plezier en trots mag ik eindelijk onze nieuwe training aankondigen!

Succesvol communiceren binnen teams – Wat kan jij leren van een olifant?

VAN EEN OLIFANT??? Ja zeker. Onze nieuwe communicatietraining vindt niet alleen plaats in de dierentuin in Rhenen, maar ook betrekken we de olifanten bij de training. Als onderdeel van de training ga jij namelijk als deelnemer instructies geven aan één van de olifanten. Leer hoe je een samenwerking kan bevorderen, hoe je meer invloed kan uitoefenen op je medewerker of je collega en bovendien hoe je door een andere benadering betere resultaten boekt. En dat allemaal van een olifant.

De ochtend wordt gestart met een uitleg waarom we de olifanten kunnen gebruiken in onze training en hoe dat precies werkt. Vervolgens gaan we kijken wat nieuwe inzichten uit de wetenschap ons kunnen vertellen over communicatie, gaan we proberen objectief te observeren en bespreken we met elkaar wat er precies gebeurt.

De middag starten we bij de olifanten. Zoals één van de deelneemsters onlangs zo mooi zei: ‘dat je in de praktijk op zo’n originele wijze de inhoud verduidelijkt’. Daar gaan we voor. En hoe bijzonder is het om zelf voor die olifant te staan en op die manier te ervaren wat een andere benadering in communicatie kan opleveren.

We sluiten de dag af met een stap naar de praktijk. Hoe ga jij hier morgen mee aan de slag? Wat ga je anders doen en hoe ga je dat voor elkaar krijgen?

Onze deelnemers tot nu toe waren één voor één razend enthousiast. En wij natuurlijk ook. Wil je meer info over programma en/of kosten, neem dan contact met ons op.

Enkele leuke quotes van deelnemers:

“Mooie combi van theorie en praktijk! De dag is voorbij gevlogen, ik ben weer positief geladen. Wat een magnifieke dieren, super.”  Natasja Helbo, Manager klantbeleving

“Het zijn echt maar een paar stappen om het anders te doen!” Mandy Fehling, Nieuwe of Litteraire Sociëteit de Witte.

“An eye opening experience on how simple but powerful is to work and live with a positive mindset! I loved it! Juliette vila-Sinclair Spence, Project Manager